It is currently 08.09.2010, 13:58:08

All times are UTC + 2 hours

Author Message
 Post subject: [Keskustelu] eSuomen kotisivu
PostPosted: 16.06.2009, 00:01:47 

Tästä aheesta on pölisty irkissä jo useasti, joten keskustelua:

Olisiko aiheellista kehittää eSuomelle kotisivu? Esimerkkejä löytyy eMaailmalta monta, vaihdellen eUK:n yksinkertaisesta kumnaan statuksesta (http://status.erepublik.co.uk/) eKroatian tyylikkääseen lehteen (http://www.edomovina.com/).

Profile  

Post subject: Re: [Keskustelu] eSuomen kotisivu
PostPosted: 16.06.2009, 10:08:58 

Itse olen jo toissapäivänä Jorman kanssa asiasta tuumaillut, ja eilen aloin pohjaa väsäämään tuolle sivustolle.

Sanomattakin selvää että kannatan :p

eSuomen ensimmäinen eBB-Amazing-Survivor-Maajussi-Miljonääri
 Profile  

PostPosted: 16.06.2009, 15:52:32 

Griffoni wrote:
No kannatan, kunhan se tukee foorumia, eikä vie siltä liikaa huomiota. Mieluummin hillitymmät sivut, kuin mitä noilla kroaateilla oli. En tosin ole varma kuinka paljon tuo rekryämistä tehostaa.

Minulla on jo tsiljoona ideaa koskien sivuja. Esimerkiksi foorumin syövereistä on vähän turhan hankalaa välillä etsiä tietoa; kotisivumuotoisena navigointi olisi todella helppoa varsinkin uusille pelaajille. Myös yleisilme on ratkaiseva: Se antaa pelistä ja siihen kuuluvasta yhteisöstä ensivaikutelman, joka saattaa ratkaista monen kohdalla sen, kuinka paljon tulee uhraamaan aikaa peliin tulevaisuudessa. Jos tietoa on laajasti, ja se on jäsennetty helppoon muotoon, saattaa moni hurahtaa jo pelkkään oheistoimintaan.

Listaan tähän sisältöä, mitä minä haluaisin nähdä kyseisillä sivuilla:

- Etusivulla käskyt (Scadensin käskyhärpäke)
- Faktatietoa eSuomesta (väkiluku, liittolaiset, hallitus jne.)
- Puolueiden laaja esittely

- Historiaosio
- Lukuisat ohjeet ja oppaat (Kuinka välttää aloittelijan virheet; Liian ison Q:n ruuan syöminen, kullan tuhlaaminen WP:eihin sekä esimerkiksi yrittäjän oppaita
- työkaluja, tai linkkejä sivustoille, missä on työkaluja

- NTJ:n ja HTJ:n omat osiot integroituna
- Tietenkin tämä foorumi
- Bloggaajia (artikkeleja, olkoon vaikka jotain kokeineiden poliitikkojen/bisnesmiesten tuotoksia)

Tuossa vain muutama esimerkki, mitä minulle tuli mieleen viidessä minuutissa. Henkilökohtaisesti suostun siihen, että työmuurahaisille maksettaisiin pienimuotoista vaivanpalkkaa, oli se sitten valtiorahoitteista tai kolehtikeräys.

#pippelipojat @quakenet
 Profile  

PostPosted: 16.06.2009, 18:34:15 

Jorma Ollila wrote:
Oikeasti, eduskunta! Tämä ei ole äänestys. Tuokaa julki mielipiteitänne ja ideoita. Äänestys rahoista, joita käytetään projektin tukemiseksi tulee sitten aikanaan.

Jepulis, ideoita vain rohkeasti julki !
Itse olen jo pohjaa melko pitkälle väsännyt, sisältöön voivat kaikki halukkaat vaikuttaa.
YP:hen siirto paikallaan ? Eihän tämmöisestä pelistä tule mitään.

Profile  

PostPosted: 16.06.2009, 19:23:36 

Jos noin laajan aiotte tehdä, mistä Jorma puhui, niin kannattaa varmaan jollekin sisällönhalintasysteemin päälle rakentaa. Silloin pystyisi kaiken hoitamaan/päivittämään sivujen kautta eikä tarvitsisi välttämättä aina itse koodiin koskea. Näillä CMS (conten managment system) pystyy asettamaan eri käyttäjille eri oikeuksia jne. tosin ilman jotain superkoodaajaa foorumin tili ja CMS sivun tili olisi erillinen.

Engram IRCissä sanoi, että tämä ei ole tarpeellinen ja luotan kyllä häneen pääkoodaajana. En vain ole ihan varma, että tiesikö hänkään tästä sisällöstä mitä Jorma on suunitellut ;) Ei ihan HTML ja CSS taida riittää joihinkin blogimerkintöihin jne.

Itse suosittelisin Drupalia, mutta esim. Joomla! on suosittu järjestelmä (Joomlaa käyttävät esim. juuri Kroatia ja UK). Asentaminen tapahtuu scriptillä, pitää syöttää sivusta parit tiedot, e-mail sekä tietokannan nimi, käyttäjä ja passu. Drupalissa on esim. juuri tällainen Blog moduuli.

Profile  

PostPosted: 18.06.2009, 11:41:23 

Olen mukana projektissa kaikilla tavoilla mitä tarvitsee. erepublik.fi pyörii kokonaan omistamani palvelimen päällä, joten kaikki tekniset ratkaisut on mahdollisia (siis esim erilaiset CMS:t). Jos sivustosta tulee suhteellisen yksinkertainen, niin suosittelisin kyllä wordpressiä sen helppouden takia. Toisaalta mikä tahansa CMS on suhteellisen helppo teemoittaa haluamakseen, olen vain itse yleensä suosinut WordPressiä.

Joomla on kyllä ihan näppärä myös, mutta jos oletetaan että sivustolla on lähinnä uutisia ja joku esittelysivu, niin mielestäni Wordpress taipuu siihen ihan hyvin.

Joka tapauksessa, käytössä olevat ohjelmointikielet ovat rajoittamattomat, joten tekee vaikka oman CMS:n jos joku haluaa. :)

Mikä olisi hyvä paikka ja aika keskustella aiheesta? IRC-kokous, koska? Juhannuksen yli menee kuitenkin. Osallistun mielelläni sekä designiin, ideointiin sisällöstä että koodaukseen. Sisällön tuottamisessa olen huono koska en mistään mitään tiedä enkä ikinä moista ehdi tehdä. ;)

PostPosted: 23.06.2009, 00:15:03 

Projekti etenee ja macoute tosiaan lupasi tämän foorumin serverin käyttöön tälle eSuomen kotisivulle. Tarvitsemme kuitenkin ihmisiä luomaan sisältöä sivustolle.
Kaipaamme ideoita sivuston rakennetta ja sisältöä koskien. Ilmoittautukaa mukaan kirjoitustiimiin tai jättäkää ideanne tähän. Kaikki rakentava otetaan vastaan.

Itse kaipaisin tällä hetkellä ideoita etenkin karkeasta sisältöarviosta.
Itselläni mielessä ovat seuraavat sivuston alaosiot:

Etsusivu - Sivuston lyhyt esittely, armeijan käskyt ja jotain ajankohtaista
    eSuomi - eSuomen esittely, historia ja tärkeät perusinfot
    Hallinto - eSuomen hallituksen ja EK.n sivu. Nykyinen kokoonpano ja viimeaikaiset päätökset.
    Armeija - eSuomen armeijan esittely ja käskyt
    Puolueet - Puolueiden sivut ja esittelyt
    Opas - Oppaita ja tietoa uusille pelaajille
    Linkit - Linkkejä hyödyllisille eRe sivustoille ja hyödyllisiin työkaluihin

Ja sitten tämänhetkinen tiimimme...

Ulkoasu & koodi:
macoute
Engram

Kirjoittajat:
Engram
-

- - -

Siitä vain ilmoittautumaan :p

Profile  

PostPosted: 23.06.2009, 00:32:39 

Sivuston ulkoasu alkaa hahmottumaan ja on tällä hetkellä foorumin teeman mukaisesti http://erepublik.fi/home

Alla pyörii Joomla, joten hyvin paljon kaikenlaista on tarjolla jo ihan valmiiden työkalujen avulla eikä niitä sen enempiä tarvitse koodailla - esimerkiksi mahdollisuus rakentaa jonkinlainen galleria jokaisesta erehahmosta Facebookin (:D) tyyliin, erilaisten flash-kikkareiden (videot, pelit, etc) ymppääminen sivuille yms on yksinkertaista ja vaatii useimmiten vain jonkinlaista ulkoasun muokkaamista. Esimerkiksi jo aiemmin mainittu kroatialaisten saitti on helposti toteutettavissa, kunhan sisältöä vain tuotetaan riittävästi http://www.edomovina.com/

Itse tekstin lisääminen ei vaadi sen kummempia taitoja kuin tälle foorumille kirjoittelu :)

Ehdota siis mitä villeimpiä ideoita ja mikä tärkeintä, tule toteuttamaan niitä. Tarjolla navigoinnin ja rakenteen ideointia ja sisällöntuottamista!

:edit: siivosin samalla ketjun ja tein siitä globalin.

PostPosted: 23.06.2009, 08:58:41 

Hienolta näyttää,
Ideoita ei kyllä pahemmin ole mutta ainakin listan ulkomailla toimivista suomalais omisteisista firmoista voisi laittaa sinne, löytyy helposti ja nopeasti sodan ajaksi työ jota pyytää ja josta saa potkut kun pyytää...
Sitten myös voisi olla jonkinlainen simppeli kysymys härpäke johon kuka tahansa voi laittaa kysymystä ilman rekkaamista, laatikko johon linkki omaan accoon ja laatikko johon kysymykset...
suomen valuutan kurssi ja jotain muuta hyödyllistä...

4x Suomessa
Armeijassakin tullut oltua, HTJ:ssa, NTJ:ssä ja PPR:ssä.
eSuomen onnekkain shakin pelaaja, HM:n turnauksessa kahdella tappiolla jaetulle kolmossijalle ^^
 Profile  

PostPosted: 25.06.2009, 15:18:40 

Vanhoilta pelaajilta kannattaa kysyä historia tietoja, vaikka minulta! :) Mutta on täällä vielä vanhempiakin eKääpiä kuin minä...

Forum Mod

Quote:
Aina väärässä paikassa oikeaan aikaan! ®

Image

Quote:
[14:07] <Tonos> niin sun kauden jälkeen sp romahti

http://www.erepublik.com/en/citizen/profile/1064171
 Profile  

All times are UTC + 2 hours